Inlaat reinigen van diesel motoren

Moderne motoren hebben veel last van overmatige afzetting van koolstoffen in het inlaattraject. Vele motoren maken tegenwoordig gebruik van directe inspuiting. Denk hierbij aan de THP motoren (PSA groep, MINI en BMW), TCE motoren (Renault) en ook de motoren uit de VAG groep (TFSI, TSI, FSI).

 

Bij elke motor komen er oliedampen en roetdeeltjes vanuit de carterventilatie en EGR-klep het inlaattraject binnen. Daarnaast is een dieselmotor intern vaak meer vervuild dan een benzinemotor Bij indirect ingespoten motoren zorgt de verneveling van brandstof dat dit niet neerslaat op de inlaat, wat dus bij direct ingespoten motoren wel neerslaat. Dit is vaak terug te zien op klepzittingen, klepgeleiders, gaskleppen, sensoren enzovoorts.

 

RA-Performance heeft met de tool van BG de mogelijkheid om de inlaat te reinigen van zowel benzine- als dieselmotoren.

 

Een behandeling van dieselmotoren duur +/- 2 á 2.5uur. Daarnaast de tijd voor het verversen van de motorolie van de motorflush uitgevoerd dient te worden.

 

Kenmerken van een vervuilde inlaat:

– Traag respons op gaspedaal
– Slechter stationair lopen
– Onregelmatig lopen
– Verminderd vermogen
– Verhoogd brandstofgebruik
– Motorstoringen
– Langzamer aanslaan bij starten

Voordelen van het reinigen met de BG AIS cleaner:

– Wordt uitgevoerd met lopende motor, dus ook de klepzittingen worden gereinigd
– Door het gelijktijdig uitvoeren van een motorflush wordt het oliecircuit ook gereinigd
– Zuigerveren komen weer los, waardoor compressie hersteld wordt.
– Bij diesel wordt een timer gebruikt om met pulses in te spuiten
– Kosten technisch aantrekkelijker dan “walnut blasting” omdat de spruitstukken er niet af hoeven.

Oorzaken van inlaatvervuiling:

– Directe inspuiting. Geen verneveling meer in het inlaatspruitstuk maar direct in de kop
– Oliedampen via carterventilatie
– Vervuiling via EGR-klep
– Het “nieuwe rijden”

Resultaat na het reinigen:
– Lager bandstofverbruik
– Herstel van vermogen
– Soepel stationair draaien
– Verbeterd respons op gaspedaal

– Minder motorgeluid door toevoeging aan olie bij een motorflush

Prijzen (incl. btw.):

Diesel
A* B*
€239,- €279,-
Opmerkingen:

A*: tot 5L carterinhoud
B*: vanaf 5L carterinhoud

BG intake cleaner Citroën DS5 Hybrid4