Stuurhuis spoelen

Bijna elke auto heeft stuurbekrachtiging. Veelal is dit een hydraulisch bekrachtigd systeem. Deze systemen maken gebruik van ATF olie of speciale hydraulische olie. Door veel en continu gebruik wordt het stuurhuis en zijn componenten zwaar belast.

 

Waarom het stuurhuis spoelen?
De olie in het systeem wordt zwaar belast en na verloop van tijd slijt de olie. De olie kan ernstige degradatie vertonen waardoor er bijgeluiden of problemen kunnen ontstaan. Meestal uit zich dit in zwaarder sturen, tegen duwen in lange bochten of bijgeluiden.

De olie veranderd door de degradatie niet alleen in viscositeit (dikte), maar ook de opname van vocht en vuil waardoor de slijtage versneld kan worden of zelfs grote defecten kan veroorzaken.

Wanneer een fabrikant geen vervangingstermijn aangegeven heeft in de onderhoudstabel, is het raadzaam de olie elke 150.000 tot 200.000km te verversen (afhankelijk van de manier van gebruik en belasting).

Wanneer de olie gewoon ververst wordt, is dit vaak alleen in het reservoir (+/- 0.5 > 0.7 liter olie), terwijl er meer in het systeem zit.

 

Onze powerflush methode

De machine wordt in serie in de retourleiding van het stuurhuis systeem geplaatst. De olie wordt rond gepompt door de stuurbekrachtigingspomp van de auto. Deze circuleert nu de olie rond en dus ook door onze powerflush machine heen. Hierin wordt een reiniger bijgevoegd om het systeem intern te reinigen. In het “schone olie reservoir” van de machine staat de schone olie klaar. Door de oude vervuilde olie achter te houden in het “vuile olie reservoir” en de nieuwe olie toe te voegen, wordt alle olie ververst. Wanneer de schone olie compleet rond gepompt is en verschijnt in het “vuile olie reservoir” is het complete systeem schoon en wordt alles teruggebouwd. Hierna wordt het systeem op peil gebracht en is de behandeling klaar.

 

Voordelen powerflush methode bij RA-Autoservice

  • Stuurhuis, stuurpomp, evt. warmte wisselaar/ koeler, en leidingen worden gereinigd.
  • Alle oude verontreinigde olie uit het systeem (stuurhuis, stuurpomp, warmte wisselaar/ koeler, en leidingen) wordt ververst.
  • Nieuwe olie zorgt voor betere smering = minder slijtage.
  • Nieuwe olie zorgt voor betere stuureigenschappen en lichter sturen.
  • Oude vuile olie blijft apart van de nieuwe en wordt niet gemixt.
  • Conditioner toevoeging zorgt voor extra bescherming en minder frictie= lichter sturen.
  • Er wordt exact de juiste hoeveelheid olie gebruikt, dus geen extra belasting voor het milieu.
  • Absoluut schone werkgang zonder morsen of knoeien.

 

De kosten voor deze behandeling zijn €125,- inclusief btw. Dit is inclusief olie, reiniger en natuurlijk de arbeid. Benieuwd of uw auto ook een hydraulisch stuurbekrachtiging systeem heeft, of vragen over klachten aan dit systeem? Bel ons dan gerust op 026-750 45 43, email of op info @ RA-Performance. nl of stuur ons een bericht via het contact formulier aan de rechter zijde.